Begränsade öppettider p.g.a Covid-19

Måndag – Fredag: 07:15-16:45
Lördag: 15:15-17:45
Söndag: 11:15-21:15

Grinden till flygplatsen är öppen under dessa tider, övrig tid är grindarna stängda och parkeringsområden är då inte tillgängliga. 

Till följande länder kan du resa som svensk medborgare

OBS! Krav på negativt covid-test, vaccinering och olika restriktioner gäller vid inresa till de flesta länder. För aktuell information och vad som gäller för ditt resmål, besök https://www.swedenabroad.se/sv eller https://www.regeringen.se/uds-reseinformation

Vi rekommenderar att använda munskydd inne på flygplatsen. Ni som hämtar och lämnar ber vi vänta utanför terminalen. Detta för att undvika onödig trängsel och spridning av coronaviruset.

Inför resan

Information om Covid-19 och flygresor

En trygg start på resan

Våra resenärers hälsa och trygghet är vår största prioritet – tillsammans hjälps vi åt att minska smittspridningen. 

Skellefteå Airport följer utvecklingen dag för dag och får information från Folkhälsomyndigheten och andra relevanta myndigheter.
På Skellefteå Airport följer vi även den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA:s riktlinjer som har tagits fram för att minska smittspridning i samband med Covid-19. Du kan därför uppleva att vi har andra rekommendationer än i samhället i övrigt.

  • Vi ber er att hålla avstånd – vi påminner via högtalarutrop och vi håller själva ett säkert avstånd till passagerare och kollegor.
  • Checka gärna in hemma via app eller web.
  • Vi har utökat våra städrutiner för att ni ska känna er säkra när ni reser från oss.
  • Vi desinficerar alla kontaktytor i check-in, self-service automaterna och gate mellan varje avgång.
  • Vi desinficerar alla lådor i säkerhetskontrollen mellan varje avgång.
  • Plexiskydd i check-in, gate och säkerhetskontroll hjälper till att ni ska känna er trygga på er resa.
  • I terminalen rekommenderar vi att du bär munskydd och det gör även vår personal.
  • Du som hämtar eller lämnar – tack för att du undviker trängsel och väntar utanför flygplatsen.
  • Vi erbjuder handdesinfektion i alla utrymmen.
  • Vi ber er respektera golvmarkeringar och hålla avståndet i köer.
  • Res inte när du är sjuk. Stanna hemma vid minsta symtom, detta gäller såklart även vår egen personal.

 

Förändringar i tidtabellen

Information om avgångar och ankomster till Skellefteå Airport uppdateras löpande på Skellefteå Airports hemsida och i appen. Personalen på Skellefteå Airport har inte möjlighet att uttala sig om ändringar i tidtabellen eller inställda flyg innan informationen har publicerats av det berörda flygbolaget.

För mer information kring din resa eller frågor om om- och avbokningar, kontakta ditt flygbolag.

Utlandsresor – reserekommendationer från UD

Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till vissa länder. Det är du som resenär som har ansvar för att uppdatera dig om resmålet du ska besöka. För mer information besök Folkhälsomyndighetens sida om reserekommendationer från UD samt Sweden Abroad. Tänk på att informationen kan ändras snabbt.

Hantering av Covid-19 på Skellefteå Airport

Vi på Skellefteå Airport följer FHM:s, WHO och den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA:s råd om COVID-19 för ökad trygghet och för att bidra till minskad smittspridning. På Skellefteå Airport har vi infört rutiner och riktlinjer så att du som resenär ska känna dig trygg på din resa.

Som flygplats vill vi på Skellefteå Airport genomföra de åtgärder vi kan för att erbjuda ett tryggt resande och en säker arbetsmiljö. Därför tillämpar vi samma standardiserade rutiner för att begränsa smittspridning som Swedavias flygplatser och andra internationella flygplatser för våra resenärers hälsa och trygghet.

I dessa ingår bland annat att passagerare rekommenderas att använda munskydd redan när de går in i terminalen och behålla dem på under hela tiden de vistas där, samma sak gäller personal som kommer i kontakt med passagerare i sitt arbete. Vi uppmanar till att checka in hemma (via flygbolagens web och appar) samt att nyttja Self service vid bagageinlämning och ombordstigning.

Dessutom är rekommendationen att bara resenärer och personal ska vistas i terminalen, därför ber vi er som ska hämta eller lämna att göra detta utanför flygplatsen. De som vistas i terminalen uppmärksammas även om vikten av att hålla avstånd genom markeringar i golvet, regelbundet tvätta händerna eller använda handdesinfektion som finns placerade i våra utrymmen, att hosta i armvecket, undvika att röra ansiktet och att stanna hemma vid sjukdomssymptom enligt FHM:s rekommendationer.

På Skellefteå Airport finns även information från Folkhälsomyndigheten om covid-19 utplacerad i terminalen.

Pass, visum & ID

När du reser utomlands behöver du kunna identifiera dig, antingen med pass eller nationellt ID-kort.

Har du svenskt pass får du mer information hos polisen, annars kontaktar du din ambassad. Läs mer på Polisens webbplats.

Några länder kräver att passet ska vara giltigt en viss tid efter inresan. Du bör ta reda på vad som gäller i det land du ska åka till. Vänd dig till det aktuella landets ambassad eller konsulat.

Giltighetstid för pass vid resa till Turkiet
Från och med 1 januari 2015 måste passet ha en giltighet på minst 150 dagar (fem månader) vid inresan i Turkiet.

Pass eller nationellt ID-kort krävs vid resor till Frankrike
Från och med den 16 november 2015 behöver alla resenärer till Frankrike styrka sin identitet med pass eller nationellt ID-kort inför avresa. Resenärer uppmanas därför att ta med sig pass och/eller nationellt ID-kort.

Visum

För att kunna resa till vissa länder krävs visum. Kontakta din resebyrå eller landets ambassad för mer information om visum och hur du gör ansökan.

Bagage

Vikt och dimension
Bestämmelser för vikt, mått, övervikt, handbagage och pris för bagage varierar beroende på flygbolag, destination och biljettkategori. Därför hänvisar vi alltid dina frågor kring bagage till ditt flygbolag eller din researrangör.

Förlorat, försenat eller skadat bagage
Rapportera förlorat, försenat eller skadat bagage till flygbolagets representant vid informationsdisken i avgångshallen.

Om din väska är försenad gör vi vårt bästa för att du ska få den så snart som möjligt. Under normala omständigheter hittas 95 % av allt försenat bagage inom 24 timmar. Börja med att lämna in en rapport direkt på flygplatsen genom att underrätta en av våra representanter eller använda vår självbetjäningsdisk vid informationsdesken på Skellefteå Airport.

När du lämnar in en rapport får du ett referensnummer/PIR-kvitto (t.ex. SFTSK12345) inom kort via sms som du kan använda för att spåra väskans status online. Vi kommer också att hålla dig informerad via sms om väskans status och kontakta dig när vi har hittat den för att ordna med eventuell leverans.

Du kan spåra ditt bagage online via dessa länkar:
Bagagesökningsverktyg SAS

Logga in med ditt referensnummer (fem bokstäver och fem siffror, exempelvis SFTSK12345). Observera att det inte är samma nummer som är tryckt på ditt bagagekvitto. Vänligen se till att ditt namn, adress, flyginformation och uppgifter om väska är korrekta. Vid eventuella ändringar, var snäll och meddela oss så snabbt som möjligt så att vi kan uppdatera din fil i enlighet med detta. Du kan själv göra vissa ändringar/tillägg online. Denna information hjälper oss att återföra ditt bagage snabbt.

Ytterligare funderingar maila oss i första hand på info@sft.se så tar vi kontakt med dig snarats möjligt. Skriv ”Lost baggage” i ämnesraden.

Incheckning

Du kan checka in via din mobil eller dator, i en incheckningsautomat eller vid en incheckningsdisk.

Tänk på att när du checkar in via mobil eller dator och även vill checka in bagage, behöver du skriva ut bagagetaggar i en incheckningsautomat eller be personalen om hjälp.

Flygbolagen har olika rekommendationer för när du behöver checka in. Kontakta därför ditt flygbolag eller researrangör om vad som gäller för din resa, eller ring/maila oss så kan vi svara på detta. Tänk också på att du måste vara beredd på att legitimera dig, så ta med ID kort eller pass, beroende på vart du ska resa.

Säkerhetskontroll

Innan du får gå ombord på flygplanet måste du passera genom en säkerhetskontroll, det gäller alla passagerare och är ett krav från Transportstyrelsen. Säkerhetskontrollen är till för att hitta föremål som är förbjudna att ta med till så kallade behörighetsområden på flygplatsen samt ombord på flygplanet. Ett behörighetsområde är det område där passagerarna befinner sig efter säkerhetskontrollen och fram till att de går ombord på flygplanet.

Tips inför säkerhetskontrollen
Ha ditt boardingkort redo att visa upp när du kommer fram till säkerhetskontrollen. Pass behöver du inte visa upp här.

  • I säkerhetskontrollen ska du visa upp din plastpåse med vätskor, som röntgas.
  • Du ska även visa upp eventuella flytande mediciner, barnmat och dietmat.
  • Du ska ta av ytterkläder, som röntgas.
  • Ta upp bärbara normalstora datorer och annan elektronisk utrustning av liknande storlek ur dina väskor. Allt röntgas.
  • Bär inte mobiltelefoner, nycklar, mynt och andra mindre metallföremål på dig, utan lägg dem i handbagaget redan innan du passerar säkerhetskontrollen. På det viset ger det inte något utslag när du passerar bågen och kontrollen går smidigare för alla resenärer.
  • Placera ditt handbagage på bandet till röntgenmaskinen och passera själv genom metalldetektorn.
  • Om du försöker ta med dig något klassas som förbjudet föremål eller för stor mängd vätska in genom säkerhetskontrollen, kommer det att tas ifrån dig.

 

Mer detaljerad information om säkerheten vid flygplatsen och listor över vad som inte får medföras ombord hittar du på Transportstyrelsens webbplats.

Resa med barn

Skötrum
Skötrum hittar du i ankomsthallen. 

Ensamåkande barn
Generellt gäller att barn måste vara minst fem år för att få resa på egen hand. För barn mellan fem och elva år erbjuder de allra flesta flygbolagen assistansservice. Kravet är då att två namngivna personer lämnar respektive hämtar barnet på flygplatserna. Vissa flygbolag erbjuder även assistans för äldre barn.

Assistansservice innebär att barnet blir omhändertaget före flygresan och ledsagas till flygplanet. Vid ankomsten finns personal på plats som möter barnet vid gaten och överlämnar barnet till den person som angivits vid bokningstillfället. Personen måste kunna legitimera sig.

Ensamresande barn får särskild uppmärksamhet och hjälp vid eventuell försening eller andra störningar. Viktigt är att boka resan i god tid före avresa, eftersom antalet ensamåkande barn per flygning är begränsat. Se också till att klara av incheckningen i god tid.

Den som lämnar barnet kommer att bli ombedd att hjälpa till med formaliteterna kring incheckning och att stanna kvar på flygplatsen till dess att flygplanet har lyft. Tänk på att barn måste ha ett eget EU-kort för att få rätt till medicinskt nödvändiga sjukvårdsförmåner vid resor inom EU/EES (utom vid resor inom Norden).

Resa med djur

Planerar du att resa med djur? De flesta bolag tillåter mindre djur i kabinen medan större djur får resa som incheckat bagage. Normalt sett får buren inte överstiga de mått och vikter som gäller för handbagage. Flygbolagen tar vanligtvis en extra avgift för djuret, dock ej för ledarhund. Det är viktigt att säga till om djuret vid bokningen eftersom antalet djur ombord är begränsat. Kontakta respektive flygbolag för information, regler och bokning av din resa.

Assistans funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet ska ha samma möjlighet att resa som alla andra. En rekommendation är att planera din resa och meddela ditt flygbolag i god tid om önskemål och behov.
Om du har nedsatt rörlighet som ställer särskilda krav under flygresan, måste du uppge det redan vid bokningen av flygbiljetten.

Flygbolagen skickar vidare uppgifterna till flygplatsen, som ansvarar för ledsagning när du är på flygplatsen. Tänk på att vara tydlig med vilka behov du har under resan. Utan kunskap kan inte personalen ge bästa möjliga service.

Rätt till ledsagning på flygplatsen

Enligt EU-regler har personer med nedsatt rörlighet rätt till ledsagning om bokningen skett senast 48 timmar före angiven avgångstid. Om bokningen inte skett i tid får du ändå hjälp på flygplatsen, men personalen kan då eventuellt inte ge exakt den service som önskas.

Boka ledsagning om du:

  • Behöver särskild service för att komma till och från flygplanet och för att komma ombord
  • Använder bärbar syrgasutrustning
  • Är rullstolsburen och använder rullstol alternativt elektrisk/batteridriven rullstol
  • Har nedsatt syn eller hörsel och behöver direkt information
  • Medför ledarhund
 

Pick up-point/träffpunkt – där möter du ledsagaren

En pick up-point/träffpunkt är en plats utanför eller inuti flygplatsbyggnaden där resenärer med nedsatt rörlighet kan anmäla sin ankomst till flygplatsen och begära ledsagning. Du blir hjälpt från pick up-point eller incheckningen till gaten och ombord på flygplanet till flygplansstolen. Du kan få ledsagning antingen från en pick up-point på flygplatsområdet eller vid incheckningen.

Förbeställd ledsagning

För att få ledsagning ska du anmäla dig vid en pick up-point/incheckningen senast två timmar före angiven avgångstid. I särskilda fall kan en tid för anmälan vara bestämd i förväg av flygbolaget/researrangören i samråd med flygplatsen.I Skellefteå räcker det med en timme före avgång.

Flygplatserna och flygbolagen hjälps åt för att alla som har nedsatt rörlighet ska få bästa tänkbara service.

Ledarhund

Ange redan vid bokning att du reser med ledarhund. Kontakta också flygbolaget i god tid före avresan eftersom reglerna för att resa med ledarhund kan skilja sig mellan olika länder.

Ledarhund får vanligtvis resa med sin förare i kabinen. Hunden ingår inte i den viktbegränsning som gäller för vanligt bagage och behöver inte sitta i bur när den reser i kabinen. Ledarhund kostar inget extra.

Kontrollera reglerna i landet du reser till

Du som ägare måste kontrollera vilka regler som gäller för att föra in hunden i det land du reser till. Särskilt viktigt är det att kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och vilka karantänsregler som gäller.

Flygplatsterminalerna är ofta stora och svåröverskådliga. Synskadade resenärer får liksom andra personer med nedsatt rörlighet hjälp av flygplatsens ledsagare att ta sig från incheckningsdisken till flygplanet.

Ledsagaren hjälper till att hitta rätt plats i flygplanet.

Rullstol

Egen rullstol får inte tas med in i planet

Ange vid bokningen av resan att du använder rullstol. Det är inte möjligt för rullstolsburna resenärer att ta med egen rullstol i kabinen. Rullstolen fraktas alltid i flygplanets lastutrymme. Den fraktas utan kostnad och räknas inte in i den tillåtna bagagemängden.

Medicin på resan

Medicin, barn- och dietmat är dock undantagna. Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro.

Receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar et cetera) får du i första hand ta med så mycket du behöver under själva flygresan. Men du kan ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet eller om den bara finns i större förpackningar.

Medicin behöver inte ligga i plastpåsar, men kom ihåg att packa flytande mediciner så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen.

Läs mer om vad som gäller för medicin, barnmat och dietmat på Transportstyrelsens webbplats

För införsel av narkotikaklassade mediciner för eget bruk i EU/EES-länderna måste du kunna visa upp ett intyg som styrker din rätt att ta med dig läkemedlen. Detta gäller oavsett om du har medicinen i handbagaget eller incheckat i bagaget. Till narkotikaklassade läkemedel räknas bland annat många sömnmedel, lugnande medel och starka smärtstillande medel. Du vänder dig till Apoteket för att få ett så kallat Schengenintyg utfärdat.

Om du är osäker på om ditt läkemedel är narkotikaklassat i Sverige kan du kontakta ditt apotek eller Läkemedelsverket.

Narkotikaklassningen kan dock skilja sig mellan olika länder. Även de regler som gäller för införsel av dessa mediciner kan variera från land till land. Kontakta därför landets ambassad för närmare information.

Utom EU och EES
Om du reser från Sverige till länder utanför EU/EES-området bör du kontakta besökslandets ambassad för att informera dig om vilka regler som gäller för införsel av narkotikaklassade läkemedel. Du bör alltid kunna styrka att de läkemedel du har med dig är avsedda för personligt, medicinskt bruk, till exempel genom ett läkarintyg på lämpligt språk. Du kan också kontakta det flygbolag som du ska resa med för att få reda på vad som gäller.

Ansvar & ersättning

På Skellefteå Flygplats så använder vi oss av IATA´s regler om ”Ansvar och Ersättning” från IATA SGHA 2018 AHM 810, Artikel 8.  

Om du vill läsa mera, så hittar du hela texten här.

Klimatsmart resande

Flygbranschens aktörer jobbar stenhårt för att minska flygets utsläpp som i dag står för ca.1 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Målet är ett fossilfritt inrikesflyg år 2030 och utrikes 2045. Den svenska flygnäringen har genom branschföreningen Svenskt Flyg tagit fram en färdplan för hur svenskt flyg kan bli fossilfritt. Läs mer på Fossilfritt Sverige

Redan i dag går det att som flygresenär göra stor skillnad för miljön.

Skellefteå Airport erbjuder offentlig sektor, näringsliv och privatpersoner möjligheten att flyga med minskad klimatpåverkan från Skellefteå Airport. Skellefteå kommun har dessutom, som en av de första kommunerna i landet, fattat beslutet att klimatreducera inrikes flygresor från Skellefteå Airport genom att använda fossilfritt flygbränsle.

Det fossilfria bränslet levereras av AirBP. Råvaran är använd matolja men alternativa flygbränslen till dagens flygplan kan även framställas av rester från skogs- och livsmedelsindustrin, hushållssopor och även koldioxid insamlad ur luften.

Öppettider

Begränsade öppettider p.g.a Covid-19

Måndag – Fredag: 07:15-16:45
Lördag: 15:15-17:45
Söndag: 11:15-21:15

Grinden till flygplatsen är öppen under dessa tider, övrig tid är grindarna stängda och parkeringsområden är då inte tillgängliga.