På fredagen invigde Västerbottens Landshövding Helene Hellmark Knutsson Sveriges kraftigaste elförsörjning för luftfart på Skellefteå Airport. Det är ett viktigt steg i resan mot kommersiell eldriven flygtrafik. Bakom satsningen står Skellefteå Airport och Skellefteå Kraft. I samband med invigningen gjordes även Sveriges hittills nordligaste flygning med ett elflygplan. ”Vi vill vara framtidens flygplats för elektrifierad luftfart. Initialt kommer det att handla om testverksamhet för start, landning och laddning i en realistisk miljö. På några års sikt är målet att kunna erbjuda några av de första kommersiella elflyglinjerna i Europa”, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
Förra året gjordes en investering som gör det möjligt att ladda flygande elektrifierade fordon. Nu är anslutningen färdig att användas. Laddningsstationen möjliggör 1 MW tillgänglig effekt för eldriven luftfart, vilket räcker till snabbladdning av flera mindre elflygplan samtidigt.
Med infrastrukturen på plats är Skellefteå beredd att ta nästa steg i utvecklingen av den elektrifierade luftfarten. En del i detta är utvecklingsprogrammet ELIS – Elektrifierad Luftfart i Skellefteå. Det är ett samarbete mellan Skellefteå Airport, Skellefteå Kraft, Northvolt, Skellefteå Science City och EIT InnoEnergy.
– Skellefteå är rätt plats för den här satsningen. Vi har en flygplats med tillgängliga ytor, Skellefteå Kraft med forskning, utveckling och produktion av förnybar el och både Northvolt och EIT InnoEnergy i regionen. Dessutom har vi från och med i höst en klimatsmart flygutbildning på plats genom Green Flight Academy, säger Robert Lindberg.
Med den omfattande elektrifiering som världen står inför skapas helt nya möjligheter inom luftfarten. Med elflyg ges chansen att kunna erbjuda hållbar tillgänglighet för både samhället, företag och privatpersoner och i samband med fredagens invigning visades såväl flygplan som laddstruktur upp.
För mer information
Robert Lindberg
VD
Skellefteå Airport
+46 70 551 70 75
robert.lindberg@sft.se